Wybielanie zębów w domu - czy warto? Przegląd sposobów

19:12


Perfekcyjnie równe, o perłowym kolorycie, gładkie i błyszczące - jak gdyby wprost z okładek kolorowych magazynów. Amerykańscy naukowcy z Columbia University zrobili badania, z których wynika, że kobiety mające piękny uśmiech zarabiają więcej. Piękny, wprost hollywoodzki uśmiech to marzenie wielu osób - co zrobić, jeśli nasz daleki jest od ideału?
Przyczyn, dlaczego pomimo ogromnej dbałości kolor szkliwa nadal odbiega od śnieżnej bieli jest wiele. Musimy wiedzieć o tym, że każdy człowiek ma inne zęby, co wiąże się z różnicami w ich naturalnym kolorycie - wahający się od bieli, przez kość słoniową, po odcienie szaroniebieskie i żółtobrunatne. Pływa na to wiele czynników - przede wszystkim geny, decydujące o mineralizacji tkanek, grubości i odcieniu szkliwa, które z biegiem czasu, narażone na ścieranie uwidacznia prześwitujący, ciemniejszy kolor zębiny.
Ogromny wpływ na stan uzębienia ma również nasza dieta i przyzwyczajenia - istnieje szereg produktów, które poprzez intensywne zabarwienie sprawiają, że zęby ciemnieją lub żółkną. Przebarwienia często spowodowane są paleniem papierosów, piciem kawy, herbaty i czerwonego wina, a także kolorowych napojów gazowanych. Trudno ich notorycznie unikać, całkowicie zmieniajac swoje przyzwyczajenia - z pomocą przychodzą jednak sposoby, które z powodzeniem możemy stosować w zaciszu domowym.


Domowe metody wybielania zebów - przegląd

Pasty
Decydując się na zakup specjalistycznej pasty do zębów, warto zainteresować się jej wskaźnikiem RDA - inaczej mówiąc, poziomem ścieralności. Za efekt ten odpowiadają różne substancje ścierne, min. krzemionka, sole glinu, węglan wapnia, lecz także substancje naturalne, jak na przykład porost islandzki. Choć pasty z zasady nie wybielają zębów, ich regularne stosowanie sprawia, iż skutecznie pozbywamy się niepotrzebnego osadu, tym samym przywracając naszemu uśmiechowi jednolity kolor.

Żelowe paski
Pełna kuracja przeprowadzona przy pomocy pasków zazwyczaj trwa czternaście dni, w trakcie których aplikujemy je na zęby dwa razy dziennie - rano i wieczorem, z uwagą, by jednorazowa sesja nie trwała więcej, jak trzydzieści minut. Pokryte specjalistycznym żelem z zawartością nadtlenku wodoru paski mają zasadniczą wadę - niestety, wybielają zęby jedynie jednostronnie - zgodnie z zalecaną aplikacją, wyłącznie od strony zewnętrznej. Są również stosunkowo krótkie, często nie obejmując tylnich zębów.

Żele z nakładkami
Choć ich skład niewiele się różni od półproduktów zastosowanych w paskach, również opierajac się głównie na niskich stężeniach nadtlenku wodoru, w przypadku żeli przystosowanych do używania wraz z nakładkami efekt może być o wiele bardziej spektakularny. Idealnie dopasowane aplikatory wypełnione żelem dokładnie otaczają zęby, tym samym gwarantując efekt równomiernego wybielenia. Co więcej - doskonale docierają również do przestrzeni międzyzębowych.

Lakiery, sztyfty, flamastry
Na rynku kosmetycznym znajdziemy również cały szereg produktów, gwarantujących efekt w zaledwie kilka chwil. Większość z nich nie zawiera substancji wybielających - opierają się one jednak na cząsteczkach barwników odbijających światło, co gwarantuje efekt skuteczny, lecz bardzo krótkotrwały. 

Światło UV
Podczas zabiegu z wykorzystaniem światła UV wybiela się zęby zwykłym preparatem do wybielania. Oprócz tego stosuje się światło UV, które ma zwiększyć efektywność działania preparatu wybielającego. W opublikowanych na łamach fachowego pisma "Photochemical & Photobiological Sciences" wynikach badań Ellen Bruzell stwierdziła, że dodatkowe użycie promieni UV nie daje poza standardowym wybieleniem żadnych innych korzyści, a zęby stają się po takim zabiegu znacznie bardziej wrażliwe niż w przypadku wybielania bez użycia światła ultrafioletowego. Co więcej - załączone do zestawów, przeznaczonych do użytkowania domowego mini-lampy zazwyczaj są zdecydowanie zbyt słabe, aby w jakikolwiek sposób mogły wpłynąć na tempo pracy wybielających środków.

Soda oczyszczona, cytryna, sól kuchenna
Mimo całego szeregu sposobów na wybielanie zębów, ciągle niemałą popularnością cieszą się babcine sposoby - począwszy od kuchennej soli, poprzez sok z cytryny, aż do stosowania sody oczyszczonej. Wszystkie te metody łączy jedno - ogromne ryzyko uszkodzenia szkliwa, a co za tym idzie, jego zwiększoną erozję oraz demineralizację.

_____

Każda z wyżej wymienionych metod ma zarówno plusy, jak i minusy. To, co wysoce ważne - przed zastosowaniem którejkolwiek, bezapelacyjnie należy skonsultować aktualny stan naszego uzębienia z dentystą, który pomoże podjąć decyzję, czy i na którą możemy się zdecydować.

Moje miłe, jakie macie doświadczenie w domowym wybielaniu zębów? Czy byłyście zadowolone z efektów przeprowadzonych kuracji?

Może Ci się spodobać

18 komentarze | COMMENTS

  1. Wczoraj czytałam o metodzie z węglem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam zadowolona dopiero jak poszłam do stomatologa i wybieliłam sobie w znieczuleniu, chętnie bym znowu poszła ale to trochę kosztuje a muszę oddać rower do warsztatu :-(
    Niektóre domowe metody naprawdę uszkadzają szkliwo, ale też ciekawe, że picie herbaty z czystka zabarwia je na zółto! Polecam pić przez słomkę, wbrew temu, co można wyczytać w sieci że te zioła wybielają zęby, lol :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tez zadziwiła ta informacja - całkowicie odbiegająca od rzeczywistości ;)

      Usuń
  3. Jestem zdania że raz na czas można sobie zrobić taką ,,kurację wybielającą" ciągłe używanie czy to gotowych czy babcinych rzeczy nie wyjdzie nikomu na dobre

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdybym miała wybielić zęby na pewno nie próbowałabym wojować z tym sama w domu. Bez wątpienia wybrałabym się do specjalisty, lepiej nie ryzykować :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiejsze preparaty dostępne na rynku zanim wejdą do obrotu dla konsumenta muszą zostać dokładnie przebadane pod kątem bezpieczeństwa, dzięki czemu ryzyko jest zerowe.

      Usuń
  5. Nie wybielałam sama zębów w domu. Kiedyś bym chciała pójść do gabinetu, ale wiem, że takie zabiegi nie są tanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatny post :) ja nigdy nie decydowałam się na takie domowe wybielanie... znając mnie i moje możliwości różnie mogłoby się to skończyć :)

    OdpowiedzUsuń
  7. słyszałam o tych paskach:) past wybielających jest sporo:)

    OdpowiedzUsuń
  8. czasami używam past wybielających, efekty są ale krótkotrwałe

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeszcze nigdy nie zdecydowałam się na wybielanie zębów, choć by mi się to przydało ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasami używam pas wybielających, ale zazwyczaj podrażniają mi zęby i szybko rezygnuję

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja zdecydowałabym się tylko na specjalistyczne metody dentystyczne :) pozdrawiam i zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja używałam past wybielających, a nawet węgla i nic. Dopiero wizyta u stomatologa i wybielanie pomogły. Mam chyba mało podatne zęby :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bądź też problem tkwi w naturalnym odcieniu Twoich kości, a nie przebarwieniach powstałych na skutek codziennego jedzenia i picia.

      Usuń
  13. A ja stosuje w domu już od dłuższego czasu nakładki iWhite i efekty są mega. A do tego nic nie dzieje mi się z zębami. Są też wygodne, bo gotowe do użycia :)

    OdpowiedzUsuń
  14. jeśli kogoś nie stać na wybielanie u dentysty,tak jak mnie,to polecam żel dr martin schwarz home comfort,wybielałam już dwa razy,wybielacz zamawiam w internecie

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Jestem szczerze zainteresowana tym, co macie do powiedzenia. Każdy komentarz czytam oraz staram się odpowiedzieć. Zostań ze mną dłużej, dodając do Obserwowanych! :)

Z ogromną chęcią odwiedzam Wasze blogi, których obserwowanie sprawia mi przyjemność. Nie mam nic przeciwko linkom do Waszych blogów, jednak to nie miejsce na nachalną reklamę. Szanujmy pracę innych.